Xiaomi na decembrovej udalosti pre pripravovaný elektromobil Xiaomi SU7 odhalilo technológie, ktoré budú pri výrobe auta použité. Čínsky gigant sa chce stať lídrom v mnohých oblastiach, po novom aj v oblasti elektromobility.
Po veľmi dlhých 1003 dňoch neustáleho vývoja a minutých 1,5 miliardy dolárov na R&D nám Xiaomi odhaľuje, čo je možné od ich prvého elektrického vozidla očakávať.
Elektromotory s úžasnými parametrami
Začnime samotným elektromotorom. Xiaomi sa na prezentácii netajilo, že chce byť lepšie ako samotná Tesla. Svoj vyvíjaný motor nazýva HyperEngine a variant s označením V6s dosiahne až 21 000 ot./min. Vyvinuté boli dva motory, ktoré už sú v procese masovej výroby.
- HyperEngine V6 – 299 koní, 220 kW, 400 Nm, 400 V
- HyperEngine V6s – 374 koní, 275 kW, 500 Nm, 800 V, 6,78 kW / kg
Pre porovnanie zmienime výkony motorov v konkurenčných športových elektromobiloch.
- Tesla Model S Plaid – 20 000 ot./min, 480 Nm, 253 kW, 6,22 kW / kg
- Porsche Taycan Turbo – 16 000 ot./min, 610 Nm, 370 kW, 5,29 kW / kg
Línia V6 bola veľmi príjemným prekvapením, no následne spoločnosť odhalila HyperEngine V8s s ohromujúcim počtom otáčok na úrovni až 27 200 ot./min.
- HyperEngine V8s – 578 koní, 425 kW, 635 Nm, 10,14 kw / kg efektivita 98,11 %
Okrem toho Xiaomi pracuje ešte na vôbec najvýkonnejšej verzii motora HyperEngine vyhotovenej z karbónu s neskutočným počtom otáčok 35 000 ot./min, ktorý zatiaľ stále testujú a nie je známe, kedy by sa mohol dostať do produkcie.
Pokročilá trakčná batéria
Nevyhnutnou súčasťou elektromobilu je trakčná batéria. Tá, ktorú bude využívať vozidlo od Xiaomi, bude mať napätie 871 V. Akumulátor je navrhnutý tak, aby nezaberal nadmierne veľa miesta a kabína elektromobilu ostala priestranná. Xiaomi túto technológiu na zredukovanie priestoru zaberaného batériou nazýva CTB.
Kapacita akumulátora činí 150 kW s potenciálnym dojazdom 1200 km. Ak sa trochu vyznáš do elektrických áut, tak vieš, že dosiahnuť niečo také v elektromobile určenom pre masový trh je aktuálne nemysliteľné najmä z pohľadu na cenovú dostupnosť a ďalšie faktory ovplyvňujúce výsledný dojazd. Xiaomi tvrdí, že kapacitu 150 kW je vďaka použitým chemickým článkom možné dosiahnuť, no cena je príliš vysoká.
Namiesto toho je realistickejšia kapacita 132 kW s udávaným dojazdom približne 1000 km, ktorý je taktiež extrémne optimistický. Z pohľadu na bezpečnosť výrobca adoptuje vysoké nároky na bezpečnosť akumulátora, údajne tie najvyššie na trhu. Inžinieri sa postarali o to, aby v prípade ponorenia batériových článkov do vody v štádiu plného nabitia nenastalo nijaké vznietenie a žiadne iné nebezpečné situácie.
Články sú pred prienikom vody dovnútra chránené 17-vrstvovým ochranným systémom. Chladiaca plocha má obsah 7,8 m2, čo je podľa slov výrobcu až štvornásobne väčšou plochou v porovnaní s priemerom na trhu. Je známe, že lítiové batérie majú problémy s funkčnosťou za studeného stavu.
Či už ide o akumulátory v telefóne, aute alebo v inom elektronickom zariadení, keď je ich teplota pod 0 °C, výsledná výdrž je viditeľne horšia. Xiaomi sa postaralo o to, aby prenos tepla bol efektívny a dovolil tak batérii fungovať bez výraznejších problémov.
Podľa slov výrobcu bude dojazd ich elektromobilu za studeného počasia patriť k tým najlepším na trhu. Kým konkurencia ešte optimálne zvláda teploty do -15 °C, Xiaomi SU7 by nemalo mať problémy do -20 °C.
Čo sa nabíjania týka, Xiaomi vyvinulo extrémne rýchle 800V nabíjanie HyperCharge, vďaka ktorému len za 5 minút nabíjania auto dosiahne dojazd 220 km. Dojazd 510 km dosiahne len za 15 minút nabíjania.
Detailná fotogaléria dizajnu Xiaomi SU7:
Radary, inteligentné systémy a HyperOS ekosystém
Samozrejmosťou bude implementácia pokročilých radarových systémov pre parkovacieho asistenta a pre asistentov používaných počas jazdy. Automobil bude mať dosah na rozpoznávanie okolia až do 250 metrov.
Nasadenie HyperOS znamená aj príchod nového ekosystému zariadení z dielne tejto spoločnosti. Xiaomi SU7 má taktiež veľmi pekne komunikovať so Xiaomi smartfónom a jeho obrazovka bude obsahovať už známe grafické rozhranie.
HyperOS povolí komunikáciu smartfónu s elektromobilom a po nasadnutí do auta bude mať používateľ k dispozícii svoje obľúbené prostredie s obľúbenými aplikáciami. Telefón sa k autu automaticky pripojí cez sieť Wi-Fi.
Displej s infotainmentom je modulovateľný a pod neho bude možné pripojiť napríklad hardvérové tlačidlá či klávesnicu.
Smart Cabin a konektivita
Pri šoférovaní si Xiaomi kladie za dôraz aj príkladnú konektivitu, čoho výsledkom je Smart Cabin. Vo vozidle sa nachádza 16,1″ dotykový 3K displej (16:10) so softvérom HyperOS je priamo prepojený s tvojim Xiaomi smartfónom a interakcia s notifikáciami zo smartfónu či ovládanie aplikácií je tak samozrejmosťou. Ovládacie prvky sú veľmi podobné tým, ktoré poznáš zo smartfónu.
O rýchle reakcie na palubnej doske sa postará čip Snapdragon 8295 od Qualcomm. Štýlovým dizajnovým doplnkom je aj rozmerný Heads-Up displej, rotačný palubný počítač, ktorý sa sám nastaví po naštartovaní, ako aj možnosť pripojenia Xiaomi tabletov s HyperOS na zadné sedadlá, ktoré takisto dostanú ovládacie prvky k samotnému vozidlu.
Autonómna jazda a navigácia v cestnej premávke
Xiaomi vyvíja aj technológiu autonómnej jazdy s prvkami rozpoznávania jazdných pruhov, samostatným parkovaním s presnosťou na 0,05 m a vyhýbaním sa nebezpečných objektov. Algoritmus takisto dokáže rozpoznať sneh a dážď v náročných poveternostných podmienkach, pričom nezastaví vozidlo v domnení, že dažďový sprej z kamiónu v premávke je prekážka.
With formidable algorithmic prowess and a powerful computing platform, we are poised for success. Confident that by 2024, we'll achieve our goal of leading the pack in smart driving.#XiaomiEVTechnologyLaunch pic.twitter.com/AYNCCiu8hm
— Xiaomi (@Xiaomi) December 28, 2023
Ide konkrétne o tzv. “BEV” technológiu, ktorou Xiaomi monitoruje 360° okolie okolo vozidla. Táto technológia takisto zaznamenáva objekty už s výškou 1 meter, ako napr. dočasné dopravné značky, semafóry alebo rampy s hrúbkou už od 0,1 m.
Pre vozidlo je však dôležité aj poznať cestné ťahy, po ktorých jazdí. Čínsky výrobca pracuje na skenovaní najväčších miest v Číne, no zhromaždiť skeny všetkých miest je veľmi náročné. Navigácia vozidla dokáže rozpoznať prácu na ceste a vyhnúť sa dočasným obmedzeniam.
Výroba elektromobilu na robotickej linke
Technológia HyperCasting. O čo ide? Xiaomi zväčšuje svoje robotické linky na 840 m², pričom má tri záložné systémy v prípade zlyhania a celkovú hmotnosť 9100 ton.
Základom kvalitného spracovania elektromobilu sú vysoké technologické štandardy výroby, na ktoré čínsky výrobca dáva vysokú prioritu.
Čínsky výrobca myslel aj na mohutnosť a celistvosť konštrukcie. Rám elektromobilu bol navrhovaný tímom špecialistov pre optimálnu tuhosť pri dlhodobej jazde, ako aj nežiadúcej kolízii, pre zaistenie príkladnej bezpečnosti posádky.
Tak, čo hovoríš na tieto úžasné novinky od Xiaomi a na ich prvé elektrické auto? Sleduj aj náš web Xiaomi Planet, našu skupinu na Telegrame plnú aktuálnych článkov, prihlás sa na odber noviniek a pridaj sa k nám aj do našej skupiny na Facebooku.
Akonáhle sa dozvieme oficiálnu dostupnosť Xiaomi SU7 auta, pošleme ti e-mail! 👇