Je to len niekoľko dní, čo čínske Xiaomi bolo obvinené zo strany Forbes zo zbierania informácií o používateľoch smartfónov. Správa sa veľmi rýchlo rozšírila po celom svete.
Na toto obvinenie už stihol zareagovať aj samotný výrobca. Prostredníctvom tlačovej správy reaguje a objasňuje situáciu.
Reakcia Xiaomi na seba nenechala dlho čakať
„Žiadna nedbanlivosť zo strany Xiaomi: sledovanie daných údajov je bezpečné a obvinenia spoločnosti Forbes sú neopodstatnené, ako aj nesprávne.“ – hovorí vyjadrenie Xiaomi, ktoré bolo zverejnené spolu s tlačovou správou.
Spomínaná tlačová správa objasňuje situáciu o tom, ako Xiaomi skutočne zhromažďuje údaje.
Existujú dva typy údajov, ktoré značka zoskupuje, keď používateľ používa svoj smartfón a surfuje po internete cez prehliadač Mi Browser:
- zhromažďovanie súhrnných údajov o štatistikách používania: údaje (ako sú systémové informácie, preferencie, používanie funkcií používateľského rozhrania, citlivosť, výkon, využitie pamäte a správy o zlyhaní) sú agregované a nemôžu byť použité samostatne na identifikáciu žiadneho používateľa (na rozdiel od toho, čo tvrdí Forbes vo svojom vyšetrovaní);
- synchronizácia používateľských navigačných údajov: údaje v rámci prehliadaču (história) používateľa sa synchronizujú, keď je používateľ prihlásený do svojho účtu a keď je funkcia synchronizácie údajov nastavená na „Zapnuté“.
Značka Xiaomi dodáva a tiež potvrdzuje, že v režime inkognito nie sú používateľské údaje synchronizované, napriek tomu sa zhromažďujú súhrnné údaje o štatistike používania.
Pokiaľ je známe, tieto typy údajov sú rovnaké, aké zoskupuje aj Facebook a Google, pri používaní ich aplikácií. Nejde teda o žiadnu prekvapivú novinku, ktorá by v súčasnosti nemala obdobu.
Tlačová správa vysvetľuje
Čínske Xiaomi tiež v tlačovej správe prikladá snímky obrazovky na podporu toho, čo hovorí. Najmä v prvom prípade vidíme, ako sa generujú úplne anonymné tokeny na sledovanie údajov (na rozdiel od toho, čo tvrdia zistenia z dielne Forbes).
Nižšie vidíme, ako údaje o štatistikách používateľa nezbiera spoločnosť Sensor Analytics, ako to píše Forbes. Prichádzajú skôr na vlastné domény či domény príbuzné Xiaomi, o čom svedčí aj adresa obsahujúca text „miui“.
Koniec koncov, pokiaľ ide o dešifrovanie, ktoré pripustil odborník na kybernetickú bezpečnosť, spoločnosť Xiaomi pripája fotografie, ktoré potvrdzujú vybrané bezpečnostné protokoly.
Najmä štyri certifikácie, ktoré dostali od spoločností a medzinárodných organizácií tretích strán (napríklad TrustArc či British Standard Institution), ktoré prinášajú certifikované postupy zabezpečenia a ochrany súkromia nielen smartfónov Xiaomi, ale aj predinštalovaných aplikácií, vrátane „obvinenej“ aplikácie Mi Browser.
Výrobca Xiaomi je sklamaný. Z nepodložených obvinení Forbes
Pokiaľ ide o slová, ktoré použil Forbes vo svojom investigatívnom článku, výrobca Xiaomi vyjadruje „sklamanie“ a je presvedčený, že „správa úplne skresľuje fakty“.
Je tu ešte jeden fakt, ktorý je pomerne zarážajúci. Novinár Forbes pred samotných písaním a uverejnením článku nadviazal kontakt s výrobcom Xiaomi a položil množstvo otázok.
Značka následne reagovala jasným a transparentným spôsobom (ako uvádza spomínaná tlačová správa), ale napriek všetkému „publikovaný článok neodráža presne obsah a fakty, ktoré boli zverejnené“ v priebehu daného rozhovoru.
V súčasnosti nie je jasné, ktorá z týchto dvoch strán (Forbes vs Xiaomi) má pravdu, no mediálny útok s nepodloženými údajmi je zjavne nesprávnym krokom pre médiá takého rozsahu, akým je aj Forbes.