Značka Segway má vo svojom portfóliu množstvo rôznych produktov z oblasti e-mobility. Ponúka kolobežky pre deti aj dospelých, hoverboardy, jednokolesové skútre, či dokonca aj elektrickú motokáru. Prostredníctvom crowfundingu prišla spoločnosť tentokrát s e-bikom na štýl mopedu – Segway eMoped C80.
Na platforme Indiegogo prekonal tento produkt svoj cieľ už o 2878 % a v dobe písania článku je vyzbieraných už viac 245 tisíc € / 287 tisíc USD. Ide tak o veľmi populárny výrobok.
Prvý e-bike v štýle mopedu
Ide o prvý elektrický bicykel, ktorý má podobu mopedu, vďaka čomu bude jazda na ňom určite pohodlná.
Segway eMoped C80 má vďaka 750 W motoru maximálnu rýchlosť až 20 mph, čo je v prepočte okolo 32 km/h. Dojazd by sa mal pohybovať na úrovni až 85 km.
Jeho hmotnosť je približne 55 kg vrátane batérie. Rýchlosť a iné informácie zobrazí na LED displeji. V prednej časti sa nachádza svetlo, ktoré vďaka svetelnému senzoru dokáže prispôsobiť jas prostrediu.
Inteligentný systém RideyGo
Inteligentný systém s názvom RideyGo prináša niekoľko zaujímavých funkcií ako sú AirLock systém, NFC, Smart Seat a Auto-Lock mód.
AirLock je funkcia, s ktorou jednoducho odblokuješ e-bike použitím aplikácie v smartfóne (aplikácia Segway-Ninebot). Stačí, že máš smartfón s aplikáciou pri sebe.
Ak je eMoped C80 pripojený k aplikácii, dokáže automaticky identifikovať používateľa na základe prítomnosti smartfónu v jeho blízkosti.
Podpora NFC je tiež vychytávkou, vďaka ktorej si vieš rýchlo odblokovať tento elektrický moped. Stačí priložiť tzv. NFC tag k displeju a eMoped C80 sa okamžite odblokuje.
Sedadlo je vybavené inteligentnými senzormi (Smart Seat), ktoré keď detekujú, že používateľ vstal zo sedadla, zamknú do 3 sekúnd riadidlá (Auto-Lock). Pomocou tejto funkcie vieš eMoped aj odblokovať – stačí si naňho sadnúť.
Vďaka týmto mechanizmom sa eMoped nepohne po pridaní plynu, ak na ňom nikto nesedí.
Batéria a funkcia Auto Cruise
Segway eMoped C80 je vybavený 1152 Wh batériou s kapacitou 24 Ah, ktorá zabezpečí dojazd až 85 km. Samotná batéria váži 5.5 kg a je umiestnená pod sedadlom, odkiaľ ju vieš jednoducho vybrať.
Podobne ako elektrické kolobežky, aj tento eMoped má funkciu tempomatu, ktorý bude udržiavať konštantnú rýchlosť namiesto teba – funkcia Auto Cruise.
Systémy ochrany proti krádeži
Vďaka podpore GPS a LBS vieš sledovať, kde sa eMoped nachádza. Menej známa skratka LBS je systém, ktorý určuje polohu na základe vysielačov telekomunikačných operátorov. Podľa vzdialenosti od najbližšieho vysielača určí polohu.
Ak sa zamknutý eMoped začne hýbať, odošle notifikáciu do tvojho smartfónu. Navyše, pri takomto pohybe sa spustí alarm a rozblikajú sa LED pásiky na riadidlách. Po 3 – 4 sekundách sa dokonca zablokujú kolesá, čo znemožní ďalší pohyb.
Brzdy a pruženie
Segway eMoped C80 je vybavený dvoma brzdami – prednou kotúčovou a zadnou bubnovou brzdou s funkciou EABS (Electric Absorption Braking System).
Vpredu nájdeš vidlicu s tlmičmi a v strednej časti pružinový tlmič, vďaka čomu bude jazda veľmi pohodlná.
Ah (vo vseobecnosti sucin amperu a jednotky casu) NENI, opakujem NENI ziadna jednotka kapacity, ale po rozmeneni na drobne SI zakladne jednotky zrazu zistime, ze z toho poskladame jednotku el. naboja !!! Tam vladne coulomb. Ano vidime dobre !!!
1 Ah = 3600 C (coulombov) !!!
Vazeni a mili jednotlou el. kapacity je farad!!! A suvisi s el. napatim, nie prudom. Ano, medzi pospolitimi ludmi roky vidime slovne formulacie “kapacita” baterie ci akumulatora a mysli sa pritom ENERGETICKY OBSAH (vzhladom na hmotnost alebo objem). T.j. KOLKO JE TAM ENERGIE. No a jednotkou energie (opat po rozmeneni na drobne SI zakladne jednotky) je napr. Wh ci kWh.
1 Wh = 3600 J (joulov) !!!
Udavat energeticky obsah baterii cisto iba udajom v Ah je absolutne nespravne a totalne chore, pretoze Ah NENI jednotka energie. K tej nam chyba V (volt). Az ked zapocitame volt, ziskame jednotku energie. Napr. 20 Ah pri 24 V je nieco ine ako 20 Ah pri 400 V. Prve ukryva energiu 480 Wh, druhe je 8000 Wh. Bohuzial pri beznych bateriach su masy dlhocizne roky masirovane mAh (miliamperhodinami) len kvoli tomu, z niektore tipy baterii maju “to svoje” neminalne napatie. napr. nabijatelne AA/AAA monoclanky 1,2V; nenabijatelne 1,5V; li-ion monoclanky (18650/21700….) ci mobilove baterie 3,6/3,7V a USB po starom 5V. Avsak bez znalosti napatia, resp. mixovanim a porovnavanim hodnot v mAh/Ah pri roznych napatiach prichadza k tym naivnym omylom typu power banka (5V) vs. mobil (3,6V).
Udavanie energetickeho obsahu baterii v e-autach je vo Wh/kWh co je super: to je energeticky obsah = kolko sa v baterii ukryva energie, pretoze nikto nevie ci e-auto pouziva 300V-350V-400V-500V ci kolko voltovy system, aby sa dal obsah energie z kontraproduktivneho udaju v Ah vypocitat.
Avsak powerbankovych 10 000 mAh cisto teoreticky pri total nulovych stratach pri konverziach prudom v napati zodpoveda cca 7200 mobilovych mAh (nuz pretoze uz akosi nikoho nezaujima ze mobil a powerbanka pocitaju tie svoje mAh pri roznom napati), realne kvoli stratam pri konverzii aj cca 6600 mobilovych mAh … proste su to 2/3 … a kazdy sa potom cuduje jak debil.
Na druhej strane ak vidime pri baterii udaj 1152 Wh a 24 Ah, z toho okamzite primitivnym vydelenim vieme vypocitat napatie baterie 48 V. To su na druhej strane prebytocne/redundantne udaje, dolezity je energiticky obsah, alebo ak primitivne chceme energeticka “kapacita” 1152 Wh. Pri akej kombinacii napatia a prudu je uz vedlajsie, ci pri 24Ah.48V alebo 36Ah.32V alebo 16Ah.72V … to je fakt jedno.
Ani pri Tesle s jej uzasnou 100 kWh bateriou a uzasnym dojazdom 500 km, nikoho nezaujima ci je to ako 250Ah.400V alebo 200Ah.500V alebo 400Ah.250V alebo 125Ah.800V … Kombinacia prudov a napati ktorymi sa dosiahne energeticky obsah 100 kWh baterie Tesly sa skutocne (asi takmer) nikde neuvadza. To neplati pri li-lion monolclankoch, kde pekne pisu vsetko, ale zbytocne – kedze nominalne napatie je jasne (konvencne ponate a zname), napr. https://bit.ly/3nc5nMh: 3,5 Ah pri nominalnych 3,6V nemoze dat nic ine ako obsah energie 12,6 Wh.
Výborne zhrnuté!!! Toto je cesta,ako spoločnosť posunúť vpred… vďaka