Je to už 10. rokov od vzniku dnes už významnej spoločnosti Xiaomi. Za ten čas sa spoločnosť dokázala vyšplhať na prvé miesta významných rebríčkov, a to aj ďaleko za hranicami domácej Číny. Za túto dekádu sme boli svedkami všetkých druhov zmien, ale i príchodu nových, inteligentných a nezvyčajných produktov, ktoré zmenili svet techniky.
Pri príležitosti osláv 10. výročia značky, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti Xiaomi, Lei Jun, predstavil aj očakávané novinky Xiaomi Mi 10 Ultra a Redmi K30 Ultra. Reč je o vlajkových lodiach značiek, ktorých predstavenie je viac než hodné na akciu daných rozmerov.
Aby si nemusel tápať v cudzom jazyku, ale mohol si vychutnať niečo z tejto udalosti, prinášame ti to najlepšie z prejavu Lei Juna z významnej udalosti.
Začalo to pred 10 rokmi
Rok 2020 bol neobyčajný, nakoľko celý svet čelí obrovským výzvam. Na naše 10. výročie sme pôvodne mali v pláne veľkú oslavu, ktorá však musela byť z dôvodu pandémie bohužiaľ zrušená.
Život sa však nekončí a momenty ľahkomyseľnosti sú v ťažkých časoch vždy potrebné. Práve preto som sa rozhodol predniesť prejav a poskytnúť tak všetkým našim priateľom široký prehľad o spoločnosti Xiaomi.
Pred 10. rokmi sme ja a skupinka priateľov začali budovať Xiaomi. Ako podnikateľ a zároveň milovník smartfónov som sa s priateľmi rozhodol, že budeme vyrábať tie najlepšie smartfóny na svete.
Našim veľkým snom bolo a aj je: „Robiť najlepšie smartfóny na svete za polovičnú cenu, aby si ich mohol dovoliť každý.“
Ako nováčikovia v tomto segmente sme to mali naozaj ťažké, keďže sme museli začať od piky. Ako som sa však pozrel na iných technologických gigantov a na to, čo sme v tom čase mali my, prišiel som so zaujímavou myšlienkou: Ako vyrábame a predávame smartfóny s prístupom na internet?
Ak by sme mohli kombinovať hardvérové, softvérové a internetové služby, otvorili by sme si cestu k úspechu a stali by sme sa v tomto odvetví ničivou silou. Tento obchodný model by som chcel nazvať „Triatlon“.
Skupina priateľov bez skúseností
Na začiatku nebol nikto z nás expert na hardvér. Začali sme preto s operačným systémom, nakoľko v tom bol tím dobrý. Android, open source systém, sa stal našou prvou voľbou.
Avšak, operačný systém si vyžadoval oveľa viac práce ako som predpokladal. Po spoločnej diskusii sme sa rozhodli, že sa zameriame na základné funkcie ako sú: hovory, SMS správy, kontakty a úvodnú obrazovku.
Po dvoch mesiacoch, konkrétne 16. augusta 2010, prišla na svet prvá verzia nadstavby MIUI.
MIUI na začiatku upútalo skutočnú pozornosť na americkom vývojárskom fóre XDA. MIUI sa od toho momentu uchytilo v kruhoch technicky zdatných používateľov po celom svete a následne samotní používatelia začali svojvoľne vytvárať lokálne verzie Mi komunity v krajinách po celom svete.
Tým sa začala rozsiahla globálna kampaň a tiež sa spoločnosti Xiaomi začali formovať globálne možnosti. Tak vznikla naša kultúra, ktorú poznáme ako „Mi Fan“.
Všetko to začalo so Xiaomi Mi 1
Čo sa smartfónov týka, Xiaomi Mi prvej generácie bol cenovo stanovený na 1 999 juanov (245 € / 290 USD). Bolo tomu tak kvôli všetkým prémiovým poskytovateľom, s ktorými sme na ňom spolupracovali. Koncová cena bola takmer rovnaká ako výrobná cena smartfónu.
Avšak, v tom čase bola priemerná cena smartfónov od tunajšej značky 700 juanov (85 € / 100 USD), takže som bol pri prezentácii nášho prvého smartfónu trochu nervózny.
Keď som oznámil našu cenu za smartfón, publikum explodovalo do pol minútovej ovácie. Mohol som sa konečne uvoľniť a povedať si: „Zdá sa, že sme to dokázali.“
Projekt Redmi
Na začiatku roka 2012 sme začali plánovať dnes už známy projekt „Redmi“. Bol to čas, kedy sme sa rozhodli vyrábať smartfóny pre všetkých v Číne, ktorých cieľom je spolupracovať s domácimi dodávateľmi.
V tom období bol ešte vnútroštátny dodávateľský reťazec stále v primitívnej fáze. S prvou generáciou smartfónu Redmi som nebol veľmi spokojný. Preto sme sa rozhodli začať odznova a investovať 40 miliónov juanov do výskumu a vývoja.
Nároky na kvalitu sa vyplatili. Redmi zožal oveľa väčší úspech než sme očakávali. Podarilo sa nám predať fenomenálnych 44,6 miliónov kusov.
Naučil som sa však toto: Každý úspešný príbeh je príbehom o rizikách. Je na nás, aby sme riziká podstúpili a vykonali tie správne rozhodnutia.
Neľahká cesta
Za poslednú dekádu došlo k vzostupom i pádom spoločnosti Xiaomi. Príchod modelu Mi MIX znamenal pre Xiaomi akúsi predohru, ktorá viedla spoločnosť do éry bezrámikového displeja. Keď sme na predstavení prvýkrát zapli obrazovku Mi MIX, všetci boli unesení.
Tri zo svetovo uznávaných múzeí dizajnu zahrnuli Mi MIX do svojej kolekcie. Kurátor Národného múzea dizajnu vo Fínsku to komentoval takto: „Mi MIX ako líder v dizajne určuje trendy pre budúce smartfóny“.
Popri inovácii záleží aj na kvalite zariadení. V spoločnosti Xiaomi veríme, že inovácia určuje, ako vysoko až môžeme letieť a kvalita zas určuje, ako ďaleko môžeme ísť.
Naša cesta globalizácie bola hrboľatá, ale aj radostná jazda. Občas sa nečakané momenty dokázali zmeniť na nečakané výhody.
Prítomnosť až v 90 rôznych krajinách
Spoločnosť Xiaomi oficiálne vstúpila na trh vo viac ako 90 krajinách po celom svete. V druhom štvrťroku 2020 bola značka Xiaomi na prvom mieste v rebríčku TOP 5 výrobcov smartfónov, až v 50 krajinách.
Počas našej cesty globalizácie sa objavila myšlienka: „Úspech nie je vždy plánovaný, zatiaľ čo životné príležitosti sa nachádzajú uprostred nepriazne.“
Prísľub IPO
Pri spätnom pohľade na našu 10-ročnú cestu, od začiatku založenia značky po súčasnosť nastali tieto kľúčové momenty: Prvým je nepochybne IPO. Počas celého procesu IPO by bolo nezabudnuteľnou vecou oznámenie „5 %“.
Bolo to rozhodnutie a prísľub, ktoré bolo schválené predstavenstvom pre našich používateľov, že v oblasti hardvéru nikdy nebude celková čistá zisková marža po zdanení presahovať 5 %. Ak marža prekročí 5%, nájdeme spôsob, ako vrátime prebytok nad 5% našim používateľom.
Keď sa však táto správa dostala k naším akcionárom, boli vznesené určité obavy. Uskutočnilo sa veľa naliehavých konferenčných hovorov, pri ktorých sa rozhovory niekoľkokrát dostali do slepej uličky.
Povedal som im: „Dobré spoločnosti zarábajú peniaze a veľké spoločnosti si získavajú srdcia používateľov. Ak s tým súhlasíte, bude to, čo máte vo svojom portfóliu, skvelá spoločnosť.“ Po tomto boli všetky zainteresované strany v poriadku a bola dosiahnutá jednomyseľná dohoda.
Vlastné priestory a úspechy
Druhou nezabudnuteľnou vecou bolo presunúť sa do nášho vlastného areálu Xiaomi. Xiaomi Campus otvoril svoje dvere v júli minulého roka a po prvýkrát sme mali trvalú adresu. Bol som viac ako nadšený.
Minulý rok sme boli po prvýkrát zaradený do zoznamu Fortune Global 500, na 468 mieste v rebríčku. Tento graf ukazuje, ako sa ročný príjem Xiaomi v priebehu rokov zvýšil. Ako vidíte, je to pôvabná a povzbudzujúco rastúca línia.
Ale Xiaomi je iba 10. ročné dieťa. Ak sa na túto spoločnosť pozeráte z hľadiska perspektívy rastu, nájdete veľa vecí, ktoré robíme dobre, napríklad:
V rebríčku 50 najinovatívnejších spoločností na svete, od spoločnosti Boston Consulting Group, sa v roku 2020 na zozname umiestnilo päť čínskych spoločností vrátane spoločností Huawei, Alibaba, Tencent, JD.com a Xiaomi.
Ďalej sa Xiaomi dostalo na zoznam najlepších 100 globálnych inovátorov spoločnosti Derwent do roku 2020.
V roku 2020 bolo Xiaomi na 81. mieste v rebríčku 100 najcennejších globálnych značiek spoločnosti BrandZ.
Tieto tri hodnotenia ukazujú, že sme urobili vynikajúcu prácu v oblasti inovácií a značky.
Čo sa za posledných 10 rokov zmenilo?
V prvej dekáde spoločnosti Xiaomi sa stelesňuje 10-ročný príbeh a rast odvetvia mobilného internetu. Je pre nás cťou, že sme sa v týchto veľkých časoch pohybovali smerom vpred.
Pri spätnom pohľade na desaťročnú cestu, čo nás urobilo hrdými? Spojili sme sa s našimi spoločníkmi, sprístupnili smartfóny pre všetkých a urýchlili vývoj mobilného internetu.
Po druhé, zmobilizovali sme sa a spojili sa s rovnako zmýšľajúcimi ľuďmi. Spoločne sme zmenili mnoho odvetví a zaslúžili sme si uznanie mnohých spoločností a podnikateľov.
Toto bol výber toho najlepšieho z Lei Junovho prejavu. Ak si však chceš prečítať celý prejav, nájdeš ho na oficiálnom Xiaomi blogu.
XiaomiPlanet.sk je najväčší portál o spoločnosti Xiaomi na Slovensku aj v Česku. Prihlás sa na odber našich článkov a nič ti neunikne. 👇