Lei Jun je výkonným riaditeľom čínskej spoločnosti Xiaomi. V minulosti však začínal ako moderátor fóra či programátor, a v dnešnom článku si priblížime jeho motivačný príbeh. Ten prezentoval aj v rámci svojho výročného prejavu na augustovej tlačovej konferencii, kde bol predstavený smartfón Xiaomi MIX Fold 2.
Lei Jun: Začínal ako moderátor fóra
Xiaomi je dnes jednou z najhodnotnejších značiek na svete. Ide o tretieho najväčšieho výrobcu smartfónov v Európe, ako aj vo svete, za velikánmi ako Samsung a Apple. Tieto úspechy sa však nedajú dosiahnuť zo dňa na deň, čo si veľmi dobre uvedomuje aj CEO Xiaomi, Lei Jun.
Aby sa tento, vtedy ešte ambiciózny čínsky mladík, dostal do svojej terajšej pozície, musel prekonať veľké výzvy. Na tejto ceste zaznamenal mnohé výhry, ako aj prehry a poučil sa z chýb. To všetko prezentoval aj vo svojom výročnom prejave, tesne pred predstavením nových produktov.
Začiatky v 70. rokoch, vzostup a pád Pangu
Lei Jun začal svoj prejav ako akýsi príbeh technológie a života. Hovoril o svojom rodnom meste Xiantao, ktoré sa nachádza veľmi blízko veľkomesta Wu-chan. A práve v spojitosti s rodným mestom si zaspomínal na to, aké jednoduché boli malé technologické produkty, ktoré sa predávali na miestnych železničných staniciach v 70. rokoch. Teda v čase, keď bol ešte chlapec.
Ako dospievajúci tínedžer mal Lei Jun mimoriadny záujem o technológie. Nakoniec vyštudoval odbor elektronického inžiniera na Wuhanskej univerzite. Práve v tom čase začal programovať ako súčasť čínskej spoločnosti Kingsoft. Tá sa zaoberala vývojom softvéru, vrátane Pangu, ktorý predstavoval čínsky ekvivalent k Office produktom od Microsoftu (dnes ponúka napr. WPS Office).
Po viac ako troch rokoch tvrdej práce pri tvorbe softvéru Pangu sa z neho predalo len okolo 6000 kópií. Lei Jun hovorí o Pangu ako o zlyhaní, ale aj poučení, no takisto neľutuje, že bol súčasťou tohto projektu. Nazbierané skúsenosti totiž využil pri ďalších projektoch.
Moderátor pre fórum, ktoré bolo základom pre Mi Community fórum
Okrem práce pre spoločnosť Kingsoft sa Lei Jun predviedol aj svojou vysokou rýchlosťou písania na počítači. Tento excelentný strojopis mu napomohol k tomu, aby sa stal moderátorom fóra. Toto fórum sa následne stalo tretím najaktívnejším v Číne, s približne stovkou príspevkov denne.
Lei Jun stále pracoval, áno, avšak keď sa vrátil z práce, sadol si k počítaču a pokračoval v písaní pre fórum. Hovorí, že súčasná komunita používateľov, ktorú má značka Xiaomi, mu tento čas veľmi pripomína a je hrdý na to, že niečo také vytvoril.
Spojenie s Microsoftom a začiatky JOYO
V roku 1996 bol Kingsoft v Číne taký silný, že Microsoft nemal inú možnosť, ako ponúknuť partnerskú dohodu a kompatibilitu s balíčkom WPS Office, od Kingsoft. A už o dva roky neskôr, keď mal Lei Jun iba 29 rokov, sa stal prezidentom spoločnosti Kingsoft. Išlo o pomerne náročné obdobie, kde svoju úlohu zohralo aj pirátstvo softvéru.
Napriek maximálnemu úsiliu udržať spoločnosť nad vodou, v roku 2002 Microsoft ukončil svoju partnerskú dohodu. Kingsoft tak musel začať od začiatku, a v roku 2005 vydal bezplatnú verziu, ktorá pomohla spoločnosti nájsť si svoje pevné miesto na trhu.
Avšak Lei Jun, ktorý počas svojho prejavu bez váhania vyzdvihol svoj charakter podnikateľa, mal už niekoľko rokov upreté oči na ďalšiu príležitosť. Jun totiž v roku 1999 vytvoril JOYO, webovú stránku pre online nákupy, kde sa predávali knihy, ale aj technologické položky, ako napríklad počítačový softvér s doručením domov po celej Číne.
Takýmto spôsobom získal výkonný riaditeľ Xiaomi skúsenosti v e-commerce odvetví. Priamo z prvej ruky sa naučil, ako funguje online predaj, pričom išlo o základ, ktorý mohol neskôr aplikovať aj na jednu z najpredávanejších značiek mobilných telefónov na svete.
Nová éra spoločnosti Kingsoft a vznik značky Xiaomi
Iba štyri roky po vytvorení platformy JOYO sa dosah tejto služby dostáva aj do Spojených štátov, kde upúta pozornosť Amazonu. Technologický, ale najmä predajný gigant ponúkol Lei Junovi 75 miliónov dolárov. Po predaji JOYO pôsobil Lei Jun najmä ako investor, ktorý sa snažil udržať spoločnosť Kingsoft na trhu. Teda spoločnosť, ktorá nedokázala dobehnúť celosvetový Microsoft.
Kingsoft začal s odvážnymi krokmi. Popri pomoci mnohým spoločnostiam priniesla táto čínska spoločnosť investíciu do mobilného trhu. V tomto bode spoločnosť preskočila aj Microsoft a stala sa prvou, ktorá začlenila svoj produkt WPS Office aj do smartfónov s Androidom. S podobnou alternatívou prišiel Microsoft až v roku 2015.
Lei Jun sa napokon s viac ako 15-ročnými skúsenosťami z podnikania rozhodol ísť na plno do kategórie smartfónov. Súdiac podľa jeho výročného prejavu, nebolo ľahké prejsť od platformy počítačov so spoločnosťou Kingsoft, k smartfónom so spoločnosťou Xiaomi. Zdôraznil však, že „musíte prijať frustráciu, aby ste sa dostali na vrchol“.
Do nekonečna a ešte ďalej
Po založení spoločnosti Xiaomi v roku 2010 a prepojení s obchodným modelom či skúsenosťami Lei Juna, nasledovalo katapultovanie k výraznému úspechu. Značka sa zrodila v tom istom roku, keď konkurenčný Apple uviedol na trh model iPhone 4.
Vďaka vytrvalosti, trpezlivosti, vízii a odhodlaniu je dnes Xiaomi jednou z najväčších spoločností na svete. Pričom svojimi produktmi konkuruje aj takým gigantom ako Samsung či Apple.
Obrovské úspechy a ambície zaradili Lei Juna medzi 30 najbohatších ľudí v Číne a takisto patrí aj do vybranej skupiny miliardárov podľa rebríčka magazínu Forbes. Vzhľadom na početné motivačné frázy a plány na rozšírenie portfólia to nevyzerá na akýkoľvek dôchodok alebo prestávku spoločnosti.
Xiaomi mieni pokračovať vo svojich investíciách aj pri úplne nových kategóriách. Ide napríklad o elektromobil s plne autonómnym riadením v reálnej premávke, ale takisto aj o pokročilú robotiku.
Ako sa ti páči motivačný príbeh zakladateľa spoločnosti Xiaomi? Ak máš akékoľvek ďalšie otázky, pokojne nám ich môžeš napísať nižšie, do diskusie pod článkom. Sleduj aj našu skupinu na Facebooku: Xiaomi Planet – Miesto pre pravých Xiaomi fanúšikov a tiež aj náš portál Xiaomi Planet a dozvieš sa viac informácií.